Wijziging busnet vanaf 6/01/2025!
22 December 2024
In onze regio verandert het openbaar vervoer vanaf 6 januari 2025. De Lijn gaat in opdracht van de Vlaamse regering inzetten op, volgens hen, sterke buslijnen en andere buslijnen schrappen. Voor Rijkevorsel heeft dit een serieuze impact: tijd voor actie!
Het nieuwe busnet moet uitgevoerd worden met de bestaande middelen. Het nieuwe openbaar vervoerplan heeft sterke nadelen voor onze gemeente. Ons gemeentebestuur heeft de plannen jammer genoeg goedgekeurd. Enkel gemeentebestuur Lille stemde tegen.
Jammer, want het openbaar vervoer in Rijkevorsel gaat van armoedig naar erbarmelijk.
Concrete problemen vanaf 6/01/2025:
-
Vanuit Rijkevorsel-centrum is er geen rechtstreekse busverbinding meer naar Antwerpen. Reizigers worden gedwongen om een overstap te maken in Brecht wat de reistijd brengt op 1 uur en 20 minuten (als je de aansluiting al niet mist)! Of je moet gebruikmaken van de veel duurdere trein en parking in station Noorderkempen.
Daarenboven zijn er geen bussen die in Antwerpen aankomen voor 8u23 of die er vertrekken na 22u06 (in de week is dit zelfs al om 21u06). Je raakt dus niet meer thuis na een avondactiviteit in Antwerpen. - Schoolkinderen uit Sint-Jozef kunnen niet meer opstappen in Sint-Jozef zelf. Een oplossing zou zijn om bus 1, die nu vertrekt op Den Hout in Beerse door te trekken tot St Jozef dorp. Nu zullen ze verplicht worden om over te stappen en zullen ze bijna een uur onderweg zijn.
- Vanuit Sint-Jozef Rijkevorsel is het niet meer mogelijk om rechtstreeks naar het Sint-Jozef ziekenhuis in Turnhout te reizen. Een traject dat eenvoudig zou moeten zijn, kost nu 1 uur en 4 minuten, waarvan 36 minuten wachttijd.
- Reizen naar de winkels op Breebos vanuit Sint-Jozef Rijkevorsel is even omslachtig vanwege lange overstaptijden.
- Er rijdt geen enkele bus meer door Achtel.
- De nieuwe buslijn 48 tussen Hoogstraten, Rijkevorsel, Sint-Jozef, Vlimmeren en Malle heeft potentieel, maar sluit niet goed aan op andere lijnen richting Turnhout en Antwerpen. De frequentie is laag en de vertrektijden te beperkt: ploegenarbeiders op industrieterreinen en in zorgcentra hebben er niets aan.
- Er is één rechtstreekse bus naar Turnhout per uur en er zijn geen bussen die aankomen voor 6u55 of die er vertrekken na 21u52 u. Na een bezoek aan De Warande of café, heb je dus geen bus meer terug.
- Voor wie beroep wil doen op de verbinding tussen Antwerpen en Turnhout via Malle: ook hier vallen heel wat bussen weg.
- Er wordt geen vervoer op maat (zoals een belbus) voorzien voor Rijkevorsel.
Dit openbaar vervoer beperkt de toegang tot winkels, ziekenhuizen, industriegebieden en sportcentra. Voor avondactiviteiten of ploegenarbeid moet je een auto hebben. Dit is nefast voor ouderen en mensen zonder wagen: het creëert ongelijkheid, files en sluit kwetsbare groepen uit. Het openbaar vervoer krijgt al meer dan 10 jaar geen prioriteit van de Vlaamse Regering. Daardoor staan we meer stil in het verkeer dan ooit en neemt de onveiligheid voor onze kinderen toe. Rijkevorsel loopt hierdoor niet alleen vast in het verkeer, maar ook in haar ambitie om een leefbare en duurzame gemeente te worden.
Oproep tot actie:
Als gemeenschap mogen we deze situatie niet langer aanvaarden. We roepen de Vlaamse regering en het Rijkevorselse bestuur op om te investeren in toegankelijk, betaalbaar en betrouwbaar openbaar vervoer. Alleen met een toekomstgericht mobiliteitsbeleid kunnen we zorgen voor een gemeente waar iedereen zich vrij en veilig kan verplaatsen, ongeacht leeftijd, mobiliteit of financiële situatie.
Wil jij dat ook?
Je kan via het gemeentelijke meldingsformulier je klachten melden. Dat kan hier.
Je kan ook onze petitie tekenen. We zullen alle handtekeningen eind januari doorgeven aan De Lijn om duidelijk te maken hoeveel mensen dit treft. Samen maken we het verschil.
Laten we bouwen aan een Rijkevorsel waar goed openbaar vervoer een recht is, geen privilege!